Lihatlah sekitarmu, dengan begitu kau akan dapat ilmu. Ilmu kehidupan untuk dirimu, yang akan kau lalui bersama waktu

Saturday 9 January 2016

Hanya Sunyi



“Hanya sunyi, yang sanggup mengajarkan kita untuk tak mendua.”  – Emha Ainun Nadjib

Sunyi..
Hening tiada ku dengar kehidupan manusia..
Mereka pergi tertidur untuk sementara..
Di sudut bagsal tetiba aku merenung tentang apa yang selama ini aku lalui sebagai manusia..
Banyak hal yang telah ku lalui sebagai manusia..
Namun di tengah malam dan hening ini aku berfikir kehidupan yang selama ini aku lalui begitu nikmat berkat yang telah diberikanNYA..
Apalah  aku ini ketika dalam kehidupanku masih saja berharap kepada seseorang yang tidak tahu bagaimana kesetiaannya.. padahal DIA-lah yang hakiki dan tempat satu-satunya bergantung..
Satu-satunya tempat bersandar..
Satu-satunya tempat mencurahkan doa..
Satu-satunya yang Maha Pengasih dan tak bisa diduakan..
Aku rasa ... tetesan air mata dapat membuatku lega

Dan benar “Hanya sunyi, yang sanggup mengajarkan kita untuk tak mendua.”  – Emha Ainun Nadjib


1 comment: